در آخر هفته، مشارکت کنندگان متا WordPress.org حذف شده نمودارهای رشد نصب فعال برای افزونه ها، معیاری کلیدی که بسیاری از توسعه دهندگان و تعداد کمی از خدمات برای ردیابی به آن تکیه می کنند. دلیل رمزآمیزی که برای حذف نمودارها ذکر شده است، “مشکلات ناکافی داده” است، اما فرآیند تصمیم گیری شفاف نبود.
در بلیطی با عنوان «نمودار رشد نصب فعال را برگردانید،مارک زهرا، مدیر عامل RebelCode معتقد است که این داده ها برای به دست آوردن دیدگاه بلندمدت در مورد تغییرات یک افزونه در نصب مفید است.
زهرا گفت: “این آمار در واقع برای توسعه دهندگان افزونه بسیار مفید است و واقعاً و واقعاً یکی از تنها نشانه های رشد یا کاهش یک افزونه در طول زمان است.” “این نمودارها حداقل به ما ایده ای از عملکرد یک افزونه قبل و بعد از ایجاد تغییرات خاص می دهند و به ما کمک می کنند تا درک بهتری از میزان مفید بودن آنها برای کاربران وردپرس داشته باشیم.”
توسعهدهندگان افزونهها در مورد دلایل حذف گمانهزنی کردند و برای جستجوی اطلاعات بیشتر به کانال #meta Slack رفتند. بازخورد توسعه دهندگان پلاگین نشان می دهد که این یک تصمیم نامطلوب و یک شکست ارتباطی بوده است.
امبر هیندز، مدیر اجرایی Equalize Digital گفت: «میخواهم از حذف آن نمودار ناامید شدهام. “امیدوارم به زودی چیزی بشنویم. در یک دنیای ایده آل، این تعهد باید در انتظار بحث در جامعه لغو شود.»
Zach Tirrell، مدیر محصول در Liquid Web، گفت: “ما معیارهای بسیار محدودی را از فهرست پلاگین دریافت می کنیم و این مورد برای نویسندگان افزونه بسیار مهم بود.”
مدیر اجرایی وردپرس، Josepha Haden-Chomphosy به بحث در کانال پیوست، اما اطلاعات بسیار کمی برای ارائه در مورد اینکه چرا این تغییر بدون هیچ بحث عمومی انجام شد، داشت.
هادن چامفوسی گفت: «دادههای به اشتراکگذاشتهشده همیشه کمی مبهم هستند، به طوری که «بازی کردن با سیستم» سختتر میشود – به همین دلیل ما تابلوهای امتیازات در حال اجرا برای مشارکتها نداریم.
«پیشنهادات برای نحوه دریافت برخی از دادهها برای همه شما در حالی که تمام تلاش خود را انجام میدهیم تا به یک ‘هم رقابتی“ذهن مجموعه.”
Co-opetition اصطلاحی است که برای ادغام مفاهیم همکاری و رقابت برای ایجاد سیستمی ابداع شده است که در آن فروشندگان مختلف در عین حال که هنوز در حال رقابت هستند به نفع سیستم همکاری می کنند. هادن چامفوسی توضیح بیشتری نداد، اما به نظر میرسد مبهمسازی دادهها قربانی ضروری برای رقابت مشترک تلقی شده است.
اسکات ریلی، مشارکت کننده متا توسط آدری کپیتال، که متعهد به این تغییر بود، گفت: «این پیاده سازی امکان استنباط آماری را که ما به دنبال مبهم کردن آن بودیم، فراهم کرد».
همه نویسندگان افزونه موافق نیستند که این آمارها باید مبهم باشد، و همچنین تصمیمات مبهم مانند این باعث اعتماد کسانی که دسترسی به داده ها را قطع می کنند، نمی کند.
Joost de Valk بنیانگذار Yoast گفت: “داده های واقعی وجود دارد.” Automattic یکی از شرکتهایی است که افزونهها را خریداری میکند و به دادههای دقیق دسترسی دارد و اکنون حتی بیشتر از قبل، دیگران به آن دسترسی ندارند.
“کل مزخرف coopetition همه جالب است، اما من می گویم این یک مزیت ناعادلانه است. به معنای واقعی کلمه هر سیستم منبع باز دیگری که وجود دارد، این اعداد را به صورت عمومی باز می کند، و ما نیز باید همینطور.”
هنوز تأیید نشده است که آیا این تصمیم ریشه در یک مشکل امنیتی دارد یا خیر، اما de Valk و دیگران از تصمیم گیرندگان WordPress.org درخواست می کنند تا داده ها را تا زمانی که جایگزین مناسبی در دسترس قرار گیرد، بازگردانند. شرکت کنندگان در بلیط همچنین از رهبری وردپرس خواستهاند تا با جامعه توسعهدهنده افزونهها در مورد اینکه چه دادههایی به آنها در ایجاد یک جایگزین کمک میکند، بحثی را باز کنند.
مت مولنوگ در مورد این بلیط اظهار داشت: “از بازخورد شما متشکرم، و من متوجه شدم که تعدادی از خدمات تجاری و رایگان شخص ثالث وجود دارد که این داده ها را به طور انبوه جمع آوری کرده و از آنها استفاده می کنند.”
“اگر کسی دلایلی برای بازگرداندن آن دارد که قبلاً در بالا ارائه نشده است، لطفاً آن را به این تاپیک اضافه کنید تا ما بهترین ارائه ممکن از آن طرف استدلال را داشته باشیم.”
پس از وقفه 10 ماهه از خبرنامه WP Trends، ایین پولسون امروز با شمارهای با عنوان «توسعهدهندگان شخص ثالث درجه دوم» بازگشت که این بازگشت دادههای رشد نصب فعال را به عنوان «نشانهای از مشکل گستردهتر وردپرس» شناسایی میکند. واقعاً نمیخواهم از توسعهدهندگان شخص ثالثی که پلاگینهای فریمیوم میسازند، پشتیبانی کنیم.»
به همین دلیل، بینش دادهای برای توسعهدهندگان به شدت کم است و این یکی از دلایلی است که من ایجاد کردم. رتبه پلاگین و چرا راه حل های دیگر مانند wpMetrics وجود دارد و هر دو تحت تأثیر این تغییر قرار خواهند گرفت. این بدان معنا نیست که پلتفرمها و بازارهای دیگر بینقص هستند، اما به نظر نمیرسد مانند WordPress.org در برابر توسعهدهندگان کار کنند. بهعنوان یک توسعهدهنده پلاگین که تلاش میکند تا یک کسبوکار را توسعه دهد، دادهها همه چیز هستند و دادههای فهرست ضعیف هستند و برای بهبود آنچه جمعآوری میشوند، نیاز به بازنگری گسترده دارند.»
پولسون معتقد است WordPress.org حتی میتواند فراتر از دادههای ارائه شده قبلی رفته و نصبهای جدید در روز/ماه، تعداد سایتهای موجود که در روز/ماه بهروزرسانی میشوند، و عبارات جستجویی که منجر به دانلود میشود را اضافه کند.
پولسون گفت: «با توسعه دهندگان پلاگین Freemium نباید مانند شهروندان درجه دوم در اکوسیستم رفتار شود. حتی توسعه دهندگانی که فقط پلاگین های رایگان دارند باید بتوانند آمار مناسبی را ببینند. اگر نمیدانید مردم از آنها استفاده میکنند، انگیزهای برای ادامه توسعه افزونهها وجود ندارد.»
فراتر از فقدان دادههای معنیدار برای توسعهدهندگانی که سعی در نظارت بر مسیر پلاگینهای رایگان خود دارند، به نظر میرسد تصمیم غیرشفاف تیم متا مشکل بزرگتری برای بسیاری از شرکتکنندگان در بحثهای حاصله باشد. گزند تصمیم درهای بسته دیگر را نمی توان به راحتی با یک مانتوی شیک که همکاری را بدون ارتباط کافی ترویج می کند، توضیح داد.
اگر نمی توان به توسعه دهندگان پلاگین اعتماد کرد که با این داده ها “همکاری” داشته باشند، آیا وردپرس به جمع آوری آن ادامه می دهد؟ چه کسی به آن دسترسی خصوصی دارد؟ چرا گزینههای جایگزین قبل از حذف بیصدا دسترسی بررسی نشدند؟ این سوالات باید در فرآیند یافتن راهی برای بهبود داده های افزونه پس از این تصمیم پاسخ داده شود.
منبع: https://wptavern.com/wordpress-org-removes-active-install-growth-data-for-plugins