پس از کاهش تعدیل ۱۲۰۰۰ کارمند در ۲۰ ژانویه، وزارت دادگستری ایالات متحده رسماً در این هفته یک شکایت ضد تراست علیه گوگل ارائه کرد.
با توجه به شایعات در مورد شکایت احتمالی برای مدت طولانی، این حرکت از سوی وزارت دادگستری غیرمنتظره نیست.
این دادخواست ادعاهایی در مورد انحصار شرکت فناوری در اکوسیستم تبلیغات دیجیتال فعلی دارد.
8 ایالت به دعوی جدید بپیوندند
هشت ایالت تاکنون در مورد این دعوی با وزارت دادگستری متحد شده اند. آنها عبارتند از:
- ویرجینیا
- کالیفرنیا
- کلرادو
- کنتیکت
- نیوجرسی
- نیویورک
- رود آیلند
- تنسی
به یاد داشته باشید که این دعوی جدا از دعوای اول از DOJ است در سال 2020 در برابر گوگل
در این سند 153 صفحه ای، وزارت دادگستری استدلال می کند که گوگل یک محیط تبلیغاتی ایجاد کرده است که به طور ناعادلانه از محصولات متعلق به آلفابت حمایت می کند.
وزارت دادگستری با پرداختن به جزئیات بیشتر می گوید:
گوگل، یک شرکت واحد با تضاد منافع فراگیر، اکنون کنترل می کند: (1) فناوری مورد استفاده تقریباً هر ناشر وب سایت بزرگ برای ارائه فضای تبلیغاتی برای فروش. (2) ابزارهای پیشرو که توسط تبلیغ کنندگان برای خرید آن فضای تبلیغاتی استفاده می شود. و (3) بزرگترین تبادل آگهی که هر بار که فضای تبلیغاتی فروخته می شود، ناشران را با تبلیغ کنندگان مطابقت می دهد.
در ادامه این شکایت در رابطه با اتهام انحصار آمده است:
Google از قدرت انحصاری خود سوء استفاده میکند تا ناشران وبسایت و تبلیغکنندگانی را که جرأت میکنند از محصولات فناوری تبلیغاتی رقیب در جستجوی مسابقات با کیفیت بالاتر یا هزینه کمتر استفاده کنند، بیضرر کند. گوگل از تسلط خود بر فناوری تبلیغات دیجیتال استفاده می کند تا تراکنش های بیشتری را به محصولات فناوری تبلیغاتی خود منتقل کند، جایی که هزینه های زیادی را به جیب خود به هزینه تبلیغ کنندگان و ناشرانی که ظاهراً به آنها خدمات می دهد، استخراج می کند.
واکنش گوگل به اتهامات
پس از انتشار این خبر، گوگل رسمی خود را منتشر کرد بیانیه در مورد این موضوع
نقطه مقابل اصلی آنها به دعوا بر موارد زیر متمرکز است:
- کنترل دولت در یک صنعت رقابتی
- بازنویسی تاریخ و معکوس کردن نوآوری
دن تیلور، معاون تبلیغات جهانی گوگل، اظهار داشت:
ما یکی از صدها شرکتی هستیم که امکان قرار دادن تبلیغات در سراسر اینترنت را فراهم می کنیم. و به خوبی گزارش شده است که رقابت در حال افزایش است زیرا شرکت های بیشتری وارد می شوند و برای ایجاد مشاغل تبلیغاتی خود سرمایه گذاری می کنند.
او نمونه هایی از افزایش رقابت در چند سال گذشته، مانند افزایش سرمایه گذاری اپل و آمازون در پلتفرم های تبلیغاتی خود و سایر شرکت های رسانه ای مانند Comcast و Disney را ارائه کرد.
این صنعت تبلیغات را کجا رها می کند؟
اگر گوگل در این دعوی مجرم شناخته شود، احتمالاً به معنای لغو خریدهای 15 ساله مانند AdMeld و DoubleClick خواهد بود.
اگر آنها بسته شوند، نمیتوان گفت که چه میزان مستقیماً بر فناوریهای تبلیغاتی در پلتفرم Google Ads تأثیر میگذارد، در میان سایر مواردی که بازاریابان استفاده میکنند.
گوگل همچنین بیان میکند که یک حکم علیه گوگل به بخش تبلیغات گستردهتر آسیب میرساند و «ارائه ابزارهای تبلیغاتی کارآمد را برای Google سختتر میکند که به نفع ناشران، تبلیغکنندگان و اقتصاد گستردهتر ایالات متحده است».
خلاصه
شکایت علیه گوگل هنوز در مراحل اولیه است. بعید به نظر می رسد که در آینده نزدیک تغییرات اساسی رخ دهد.
با ارائه اطلاعات بیشتر به به روز رسانی ادامه خواهیم داد.
می توانید سند کامل دادخواست را مطالعه کنید اینجا.
تصویر ویژه: سرگئی الاگین / شاتر استوک
منبع: https://www.searchenginejournal.com/states-vs-google-a-closer-look-at-the-dojs-antitrust-lawsuit/477212/