شرکت مادر فیس بوک و اینستاگرام، متا، به دلیل نقض قوانین حریم خصوصی اتحادیه اروپا توسط کمیسیون حفاظت از داده های ایرلند (DPC) در مجموع 414 میلیون دلار جریمه شد.
به گفته DPC، متا به طور غیرقانونی از کاربران خواسته است که با تبلیغات شخصی و هدفمند موافقت کنند.
در نتیجه، متا حدود 223 میلیون دلار برای نقض سیاست های حفظ حریم خصوصی فیس بوک و حدود 191 میلیون دلار برای اقدامات خود در اینستاگرام پرداخت خواهد کرد.
این تصمیم به دنبال دو اتهام مطرح شده در سال 2018 مبنی بر نقض مقررات عمومی حفاظت از داده ها (GDPR) توسط متا صورت گرفت.
GDPR مجموعه ای از مقررات است که به حفاظت از داده های شخصی شهروندان اتحادیه اروپا کمک می کند. این اجازه می دهد تا شهروندان اتحادیه اروپا کنترل بیشتری بر نحوه کسب، استفاده و اشتراک گذاری اطلاعات شخصی کسب و کارها داشته باشند.
علاوه بر این، GDPR حفظ اطلاعات مشتری را بدون رضایت مشتری برای کسب و کارها غیرقانونی می کند.
این حکم بر اهمیت رعایت مقررات سختگیرانه حفظ حریم خصوصی و مجازات هایی که مشاغل ممکن است متحمل شوند در صورت عدم رعایت آنها تأکید می کند.
متا ظاهرا چه اشتباهی انجام داده است؟
DPC ادعا میکند که برای ادامه استفاده مشتریان از حسابهایشان، متا از آنها خواسته است تا شرایط خدمات را تأیید کنند که در واقع، آنها را وادار کرد تا شرایط و ضوابط جدیدی را امضا کنند تا از دادههایشان برای تبلیغات شخصیسازی شده استفاده شود.
علاوه بر این، DPC می گوید که زبان استفاده شده در شرایط خدمات نامشخص است و به اندازه کافی کاربران را از نحوه استفاده از داده هایشان آگاه نمی کند.
متا با حکم مخالف است
در پاسخ به حکم DPC، متا اعلام کرده است که قصد دارد نسبت به این تصمیم تجدید نظر کند و اظهار داشت که معتقد است رویکردش در حفاظت از داده ها GDPR را رعایت می کند.
این شرکت استدلال میکند که تبلیغات شخصیسازیشده جنبه منظم رسانههای اجتماعی است و فیسبوک و اینستاگرام ذاتا شخصیسازی شدهاند.
متا در یک پست وبلاگ می گوید:
فیسبوک و اینستاگرام ذاتاً شخصیسازی شدهاند و ما معتقدیم که ارائه تجربه منحصربهفرد برای هر کاربر – از جمله تبلیغاتی که میبیند – بخش ضروری و ضروری آن سرویس است. تا به امروز، ما برای نشان دادن تبلیغات رفتاری افراد بر اساس فعالیتهایشان در پلتفرمهایمان، با توجه به تنظیمات ایمنی و حریم خصوصی، بر مبنای قانونی به نام «نیاز قراردادی» تکیه کردهایم. بسیار غیرمعمول خواهد بود که یک سرویس رسانه اجتماعی برای هر کاربر طراحی نشده باشد.”
با وجود این تصمیم، متا میگوید که تبلیغکنندگان میتوانند به استفاده از کمپینهای تبلیغاتی شخصی در اینستاگرام و فیسبوک ادامه دهند.
توجه به این نکته مهم است که این تصمیمات از تبلیغات شخصی سازی شده در پلتفرم ما جلوگیری نمی کند.
حالا چه اتفاقی می افتد؟
متا حق قانونی دارد که از حکم DPC درخواست تجدید نظر کند و تا زمانی که تصمیم نهایی در دادگاه به دست نیاید مجبور به تغییر نخواهد بود.
برای این منظور، DPC اطلاعات خاصی در مورد تغییراتی که متا باید انجام دهد تا از GDPR پیروی کند، ارائه نکرد.
منابع: نیویورک تایمز، متا
تصویر ویژه: mundissima/Shutterstock
منبع: https://www.searchenginejournal.com/meta-fined-414m-for-eu-privacy-law-violations/475639/