دیجیتال مارکتینگ چیست؟ بازاریابی دیجیتال یوزتک

اگر به‌منظور شناسایی نیازهای مخاطب برای تهیه پرسوناهای جامع وقت بگذارید و با هدف جذب و تبدیل آن مخاطبان به مشتری بر روی تولید محتوای باکیفیت تمرکز کنید، احتمالاً در طول شش ماه نتایج قابل‌ملاحظه‌ای را به دست خواهید آورد. توجه داشته باشید که وجود یک پیوند محکم فی ما بین بازاریابی و فروش اهمیت فراوانی دارد. یک گزارش آماری نشان می‌دهد که شرکت‌هایی که بخش‌های بازاریابی و فروش هماهنگی دارند، شاهد یک رشد سالانه 20 درصدی هستند، در حالیکه میزان درآمد شرکت‌هایی که در این زمینه ضعف دارند هر سال 4 درصد کاهش پیدا می‌کند. لذا با ایجاد هماهنگی بین اقدامات و بخش‌های بازاریابی و فروش و همچنین بهبود فرآیند خرید مشتری به کمک فناوری‌های دیجیتال، بر درآمد کسب‌وکار و موفقیت آن تأثیر مثبتی خواهید گذاشت.

شما هیچ‌گونه ارائه و پیشنهاد خاص آنلاین نخواهید

جزء هر دسته که قرار بگیرید، یک اصل برای هر دوی شما و حتی افراد قدیمی در دیجیتال مارکتینگ وجود دارد و آن هم این است که، بازاریابی دیجیتال به طور مداوم در حال پیشرفت است و شما باید خود را مداوم در مورد آن به روز نگه دارید. برخلاف بیشتر فعالیت‌های بازاریابی آفلاین، بازاریابی دیجیتال به بازاریابان اجازه می‌دهد نتایج دقیق را در هر زمان ببینند. اگر تا به حال در روزنامه‌ها تبلیغ کرده باشید، متوجه خواهید شد که ردیابی میزان مشاهده آن صفحه از روزنامه که تبلیغ شما وجود دارد، چقدر سخت و حتی نشدنی است. هیچ راه مطمئنی وجود ندارد که بفهمید آیا آن تبلیغ عامل فروش کل بوده است یا خیر. بازاریابی دیجیتال این امکان را برای شما فراهم می‌کند که به صورت روزانه کمپین‌ها را ردیابی کنید و در صورت عدم بازگشت سرمایه بالا، مبلغی را که در یک کانال خاص خرج می‌کنید، کاهش دهید. شما به هیچ عنوان نمی‌توانید عملکرد کمپین بیلبوردی خود را بررسی کنید و میزان بازگشت سرمایه از آن را اندازه گیری کنید.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟ بازاریابی دیجیتال یوزتک

اگر یک کسب‌وکار B2C دارید، مستقیم با افراد در ارتباط هستید و جنبه انسانی کسب‌وکار شما مهم می‌شود. پس باید روی شبکه‌ّهای اجتماعی مانند اینستاگرام برای جذب مشتری آنلاین و روابط عمومی بسیار تمرکز کنید. دیجیتال مارکتر نیز باید به این ابزار مسلط باشد و بتواند از طریق تحلیل داده‌های به دست آمده از ابزارهای مختلف نقاط ضعف و قوت کمپین‌ها را پیدا کرده و آنها را بهینه سازی کند. دنیای دیجیتال مارکتینگ بسیار گسترده‌ است و یادگیری تمام مفاهیم و تکنیک‌های آن یک شبه ممکن نیست.

استراتژی دیجیتال مارکتینگ

به همین دلیل می توان گفت که بازاریابی اینترنتی از روش های بازاریابی است که به عنوان زیر شاخه دیجیتال مارکتینگ قرار شرکت دیجیتال مارکتینگ سی یو وب می گیرد. در بازاریابی دیجیتال شما با استفاده از روش‌ها و ابزارهای مختلف آنلاین تلاش می‌کنید پیام‌تان را به مخاطبان برسانید. به همین دلیل ممکن است با یک پیام ساده بتوانید طیف وسیعی از مخاطبان را پوشش دهید. اما در فضای آفلاین به دلیل محدودیت کانال‌های توزیع محتوا ممکن است این اتفاق رخ ندهد. با اینکه اصل و اساس آن‌ها یکسان است، ولی هر کدام از جنبه‌ای به این موضوع نگاه کرده‌اند. یکی از تعاریف اصلی که بسیاری از کارشناسان به آن استناد می‌کنند، تعریف وب‌سایت معتبر هاب اسپات از بازاریابی دیجیتال است.

  • برای مثال با تبلیغات اینترنتی می‌توانیم مخاطبان بیشتری پیدا کنیم، یا با کار کردن بر سئو سایت از طریق گوگل و دیگر ابزارهای جست و جو، مشتریان بالقوه زیادی را با خدمات و محصولاتمان آشنا کنیم.
  • پیشنهاد می‌کنیم بعد از آشنایی اولیه سری به صفحه آکادمی نوین بزنید و یادگیری را از همین امروز شروع کنید.
  • همانطور که دیدید دیجیتال مارکتینگ دنیای بزرگی دارد و فقط به ابزارهایی مثل سایت و اینستاگرام محدود نمی‌شود.
  • شبکه‌های اجتماعی در دهه گذشته بر رسانه‌های دیجیتال تسلط داشته‌اند و میلیون‌ها یا حتی میلیاردها کاربر را در سراسر جهان جذب کرده‌اند.
  • به ازای هر کلیک، مبلغی از حسابتان کم می‌شود و تا زمانی که شارژ حسابتان به پایان برسد، تبلیغ شما در نتایج جستجو حضور خواهد داشت.
اصطلاحبازاریابی دیجیتال یادیجیتال مارکتینگ از دو دهه پیش تاکنون به عنوان زیرمجموعه‌ای ازمدیریت بازاریابی و نیز مدیریت تبلیغات مورد اشاره قرار می‌گیرد. اگرچه برخی‌ها بر این باورند که عمر ایمیل مارکتینگ دیگر به سر آمده است اما استفاده از این روش هم می‌تواند برایتان بسیار مفید باشد. اگر بتوانید ایمیل‌های شخصی سازی شده برای مشترکین خود بفرستید نرخ کلیک و باز شدن بیشتری نصیب‌تان خواهد شد.

استفاده از این ابزار دیجیتال مارکتینگ می‌تواند بر افزایش آگاهی از برند یا بیشتر شدن تعداد علاقه‌مندان به محصول/خدمت شما یا فروش بیشتر، تاثیر مثبت بگذارد. از طرفی وردپرس صرفا یک ابزار است، اگر «بازاریابی محتوا» را ندانید، چگونه محتوا تهیه کنید و آن را به زبان چه کسی تعریف کنید. لازم است با فرایندهای هدف‌گذاری، مخاطب‌شناسی، استراتژی محتوا، تقویم سردبیری، تولید محتوا، انتشار محتوا، ترویج محتوا، تجزیه و تحلیل و گزارش‌گیری آشنا شوید.

کتاب اسکات بیش از جنبه‌های تکنیکال به ابعاد مدیریتی بازاریابی دیجیتال پرداخته است. اما می‌تواند برای همه‌ی کسانی که علاقه‌مند به دیجیتال مارکتینگ هستند مفید باشد. رشته دیجیتال مارکتینگ در ایران هم به رغم برخورد سرد دانشگاه‌ها، مسیر توسعه‌ی خود را طی کرده و انتظار می‌رود در آینده جای خود را در دوره‌های رسمی مدیریتی (مثلاً دوره MBA در مقطع کارشناسی ارشد) باز کند. ما در بحث آموزش دیجیتال مارکتینگ در دانشگاه‌ها در این باره بیشتر صحبت کرده‌ایم. برای این که یک دیجیتال مارکتر موفق بشوید، باید مجموعه‌ای از مهارت‌ها را فرابگیرید و در یکی از آن‌ها متخصص شوید. برای اطلاعات بیشتر پست «چگونه کارشناس دیجیتال مارکتینگ شویم؟» را ببینید.

آموزش دیجیتال مارکتینگ